Chitwan - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Mieke & Lotte - WaarBenJij.nu Chitwan - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Mieke & Lotte - WaarBenJij.nu

Chitwan

Door: Mieke & Lotte

Blijf op de hoogte en volg Mieke & Lotte

22 April 2018 | Nepal, Sauraha

Donderdag 19 april vertrokken we om 05:00 in de ochtend naar de bushalte. We hadden een toeristenbus naar Chitwan. Chitwan is ongeveer 160 kilometer van Kathmandu vandaan. Over die 160 kilometer hebben we maar liefst 8 uur gedaan. Dwars door de bergen in een klein busje met allemaal Nepalezen. Gelukkig was het een prima busje voorzien van airco, anders waren we waarschijnlijk echt letterlijk dood gezweet.

Chitwan ligt in het zuiden van Nepal en heeft een jungle klimaat, daardoor is het dus ook gelijk 10 graden warmer dan in Kathmandu. Weer even wennen dus, 35 graden.

Door Chitwan loopt een rivier. Aan de ene kant van de rivier is het dorpje en wonen de mensen. Aan de andere kant is de jungle. ‘s Avonds zijn we een stukje gaan wandelen langs die rivier. Waar toevallig net een neushoorn aan het badderen was. Dit zag er natuurlijk erg leuk uit en trok veel mensen aan. Langs de rivier hebben we ook nog even op een gezellig terrasje gezeten.

De dag erna hadden we een drukke planning. Half 7 ontbijten om om 7 uur te vertrekken naar de kano safari. Een guide vanuit het hotel nam ons mee naar de plek waar de kano’s vertrekken. De kano’s zijn uitgesneden uit echte bomen en er zaten kleine losse stoeltjes in. Met de kano vertrokken we de rivier op en al snel kwamen we de eerste krokodillen tegen. Je heb twee soorten krokodillen; de niet gevaarlijke (die eten alleen vis) en de wel gevaarlijke (die eten gewoon alles).

Toen de kano aanlag aan een random plek langs de rivier vertrokken we te voet de jungle in. Eerst kregen we nog even instructies over wat we moesten doen als een neushoorn, tijger of luipaard je aanvalt. Erg prettig om daar nog even aan herinnert te worden. Het kwam er ook eigenlijk op neer dat je; je of moet verstoppen achter of in een boom, of zo snel mogelijk zigzaggent moet weg rennen en als dat niet werkt je kleren uit trekken en weggooien zodat het dier wordt afgeleid door de geur. Maar de instructies hebben we niet hoeven gebruiken gelukkig. Het was een mooie route door het bos. We hebben niet veel dieren gezien, een paar kippen en nog een krokodil. We eindigde bij een olifanten op van centrum.

In de middag gingen we op jeep safari. Dezelfde guide nam ons mee. Eerst de kano in om naar de overkant van de rivier te gaan. Daar stond een jeep op ons te wachten. Vanuit de jeep kan je veel zien. De chauffeur en de gids zijn constant aan het rondkijken of ze wat zien lopen. Als ze denken dat ze iets zien word er ook meteen op de rem getrapt. De eerste twee uur zijn we niet veel tegen gekomen. Maar toen.. we kwamen een paar wandelaars tegen die ons vertelde dat ze net een tijger gezien hadden. Ook stonden er nog verse voetafdrukken in het zand. Alleen hebben we de tijger niet meer kunnen vinden. Daarna hebben we ook nog een paar neushoorns en hertjes gezien. We hebben een stop gemaakt bij een krokodillen opvangcentrum. Waar we hellemaal stuk zijn gegaan om een groep Nederlandse oudjes, typisch Brabants broekhoven volk. Op de terug weg zijn we nog een beer tegen gekomen, die gewoon rustig over de weg liep. Ennn hebben we een luipaard gezien. Ofja gezien. Iedereen zag het, behalve wij. Wij zagen alleen een vlek uit de boom springen en de foto die Ans heeft gemaakt. Het was een erg leuke dag.

De volgende dag waren we lekker een dagje vrij. ’s Ochtends om 06.00 uur hebben we een korte wandeling gemaakt. Daarna zijn we natuurlijk weer gewoon in slaap gevallen. De rest van de middag hebben we aan het heerlijke zwembad van het hotel gelegen. Wat niet verkeerd is met 38 graden. Daarna zijn we nog even naar de rivier gegaan om daar wat te drinken. Tot er opeens een grote chaos ontstond omdat er een neushoorn het terras op rende. Iedereen rende weg. Maar wij probeerde een filmpje te maken. Wat uiteindelijk niet eens echt gelukt is haha.

In de avond was er een Nepali Culture Show. Er werden verschillende dansen uitgevoerd op de muziek van twee trommelende opa’s. Ook kwam er iemand in een soort pauwenpak dansen en mochten we zelf op het podium, wat we natuurlijk niet gedaan hebben. Daarna zijn we gaan slapen om ons voor te bereiden op de terug reis. Vandaag kwamen we rond 15.00 uur weer aan in Kathmandu.

Morgen gaan we voor het eerst naar onze werkplekken. We zijn erg benieuwd en hebben er erg veel zin in!!

Doeiii, groetjes.

• 25 April 2018 - 12:46

Jack De Graaf:

Welcome to the jungle...

Klinkt als een groot avontuur Dames!
    Leuk dat wij hier op deze wijze kennis van kunnen nemen.

Heb even gerekend: 8 uur over 160 km is gemiddeld 20/uur. Dat haal ik op mijn mountainbike makkelijk!
    Zeker als je ook nog beren op de weg tegenkomt....

Van de Jungle nu weer terug naar de city-jungle van Kantmandu. Met die kinderen wordt het pas echt survival.

Welcome in the real world!

Hou ons op de hoogte en nog veel plezier in Nepal!